Tierolff Muziekcentrale

Dom Famularo weergaloos!

15 oktober 2008

’s Middags begint iets over 14u de workshop voor 25 enthousiastelingen die zich hebben opgegeven – men komt vanuit het hele land om deze unieke kans te benutten. Bij binnenkomst krijgt men een practicepad en paar drumstokken – het wordt immer een masterclass waarbij men actief bezig moet zijn.

 

Dom predikt de passie van het drummen en dat is te merken! In plaats van een paar leuke licks en trucs aan iedereen aan te leren, kiest hij er voor om iedereen hulpmiddelen aan te reiken, waardoor je zèlf verder zou kunnen gaan. Anders zou je later thuiskomen en zeggen: “Leuk ritme wat ik geleerd heb, maar wat doe ik er nu mee?”. De beschrijving van Dom’s lesstudio in Long Island (New York) en de diverse studiemogelijkheden die hij zo heeft, geeft iedereen al meteen de nodige ideeën om thuisstudie te verbeteren.

 

Dan gaat hij in op een drietal historisch gezien belangrijke docenten en hun rol in de drummersgeschiedenis (omdat de ene generatie leert van de vorige, leer je zo onbewust wat zij in het begin van de vorige eeuw ook al leerden). De verschillende technieken van die grootmeesters (hun stokpaardjes, zogezegd) komen dan uitgebreid aan bod en iedereen speelt geconcentreerd mee. Famularo verpakt zijn lessen steeds in de nodige humor en iedereen luistert geboeid naar wat hij te vertellen heeft. Voor deze masterclass was anderhalf uur voorzien, maar uiteindelijk heeft hij 2½ uur non-stop lesgegeven als hij iets voor 17u stopt. Deel één is alvast een succes!

 

 

 

Om 20.20u start in een behoorlijk goed gevuld Klein Theater ‘Erato’ de drumclinic van Dom Famularo. Iedereen moet echt bijna tegen het podium aan komen staan, want hij wil iedereen zo dicht mogelijk bij zich hebben. Meteen komt de eerste wijsheid voorbij: ‘business is about money – art is about expression’. Die zit. Dan vervolgt de geboren verteller gepassioneerd, en komt hij even terug op een onderwerp uit de masterclass over ‘open-minded’ zijn. Door een anekdote over een schilderij (wat je anders kunt interpreteren en meer waarderen als je meer weet over de achtergrond waarom de maker het op die manier heeft gemaakt), komt hij zoals steeds weer terug op de muziek. Je moet open staan om goed te luisteren naar wat een artiest te zeggen heeft. Het gaat immers om expressie.

 

 Muziek is daartoe gewoon een taal om te communiceren en een klein detail kan de expressie beïnvloeden. De taal die je als artiest gebruikt ligt vast in de aard van je kunstvorm: voor een danser is dat dansen, voor een schilder zijn dat schilderijen en voor ons als muzikant is dat muziek, met voor ons drummers het drumstel als stem (voice). Hij komt terug op zijn opmerking over het hebben van een open geest: daarom moet je dus als jazzdrummer ook luisteren naar thrash metal en als metaldrummer luisteren naar jazz. Niet omdat je zo goed zou moeten gaan spelen, maar wel om ideeën te halen!

 

 

Dom kondigt dan aan een meespeelnummer en solo te gaan spelen en vermeldt weer zijn ongewone drumopstelling (zijn toms gaan van links naar rechts in de volgorde 12”-10”-16”-14”). Waarom? Om zo creatief te zijn! Er is immers geen tomtom-politie die je komt arresteren als je de toms niet in een bepaalde volgorde hebt hangen! Dom’s motto is: ‘regel één is dat er geen regels zijn – regel twee is dat je altijd regel één moet volgen’. Als hij dan begint te spelen wordt wel duidelijk: de man kan spelen! Hemeltjelief – zoals hij spreekt (enthousiast, gedreven en gepassioneerd), zo speelt hij ook! Erg muzikaal en inderdaad met een ongelofelijke bagage: dynamisch (hard/zacht – alles perfect gedoseerd), verschillende stijlen, dubbelbassdrumtrucs, spectaculair, … Bijzonder boeiend (met name het stukje waarop hij zelfs zijn bril bespeelt)! Iedereen is meteen overtuigd: naast een vlotte babbel heeft de man zijn chops ook dik voor elkaar. Het is geen wonder dat hij de reputatie heeft verworven die hem zo wereldberoemd heeft gemaakt!

 

Dan komt hij weer bij zijn voeten terecht: zijn voeten zijn een verlengstuk van zijn handen. Met andere woorden: speel gewoon iets in je handen en speel dat na in je voeten. Kernboodschap: experimenteer, zoek de grenzen op van je kunnen en verleg die! Hij sluit zijn clinic af met een kort praatje over zijn boeken en zijn Sabian-cymbals en na een bedankje richting organisatie wordt de avond iets na 22u afgesloten. Iedereen is wildenthousiast! Men heeft zichtbaar erg genoten van Dom en zijn gepassioneerde verhalen en drumspel – zonder uitzondering is men vol lof. 

 

Tenslotte is er nog uitgebreid de tijd om boeken en drumvellen te laten signeren en met hem op de foto te gaan – hij neemt ruim de tijd voor iedereen! Het was weer een bijzonder geslaagde dag!  

 

Voor een erg leuke filmimpressie van Sander de Gans op Youtube: klik hier!




» nieuwsarchief

Zoeken

Nieuwsbrief

nieuwsbrief
Al onze aanbiedingen in je mailbox? Word lid van onze nieuwsbrief! Klik hier.

Contact informatie

Tierolff Muziekcentrale
Belder 25
4704 RK - Roosendaal
t: 0165 541255
f: 0165 558339
e: musicinfo@tierolff.nl

Klik voor de openingstijden