- 0

Titel:

La Belle Excentrique

Componist: Erik Satie
Arrangeur: Keiichi Kurokawa
Graad: 4
Duur: 6:15
Uitgeverij: Brain Music
Categorie: Flex >5
Bladmuziek voor flexibel ensemble, 7-8 parts.
De Franse componist Erik Satie (1866-1925) is vooral bekend omwille van zijn composities voor piano zoals “Gymnopédies” en “Gnossiennes”. Wellicht is zijn duurzaamste compositie “Je te veux” evenals gelijkaardige muziek gecomponeerd voor het café concert. Satie was een gerespecteerde figuur in het Parijse avant-garde milieu aan het begin van de twintigste eeuw. Zijn werk was een voorloper van heel wat latere evoluties in de minimalistische, surrealistische en de repetitieve muziek en het absurd theater. Hij werd door heel wat componisten, zoals Ravel en Debussy heel erg gewaardeerd.
La belle excentrique werd gecomponeerd als een danssuite voor klein orkest. Het werd opgevat als een choreografisch toneel en kan volgens moderne normen ook als een ballet beschouwd worden. De première vond plaats in juni 1920 en de sterdanser werd “La belle excentrique” genoemd, zelfs nadat het het plaatsgevonden. Later maakte Satie er een vierhandig pianoduet van.
Satie gaf het werk de grillage ondertitel "fantaisie sérieuse" (Ernstige Fantasie) en het bestaat uit vier delen:
  1. I. Grande ritournelle (Grote Ritornello)
  2. II. Marche ‘Franco–Lunaire’ (Mars van Frankrijk en van de Maan)
  3. III. Valse du ‘Mystérieux baiser dans l’œil’ (Wals van de mysterieuze kus in het oog)
  4. IV. Cancan ‘Grand-mondain’ (High-Society Cancan)
De Ritornello is een zich herhalende beweging in de Barokmuziek. Satie bedoelde het als een zich herhalend interludium tussen de dansen om kostuumwissels mogelijk te maken. Het is echter ook een doeltreffend introductie en wordt vaak als dusdanig, vooral bij plaatopnames, uitgevoerd.
Satie steunt zich op zijn unieke harmonie en akkoord reeksen. Het is misschien niet evident om te mengen, uit te balanceren en te realiseren maar wees vol vertrouwen bij het produceren van de klank en geniet van de excentrieke klankkleuren. Zorg er vooral voor dat de begeleidende stemmen de melodieën niet overstemmen.
Daar delen I en 8 kunnen weggelaten worden, zijn combinaties van sextet tot octet mogelijk. Indien het werk wordt uitgevoerd door een gemengd houtblazersensemble dan wordt een altsaxofoon aangeraden omwille van de balans en het timbre in deel 4.
De aanbevolen instrumentatie is: Picc. (doub. Fl.) / Fl. / Kl. / A. Sax / Kl. / T. Sax. / B. Sax. / Basklarinet (Delen 7 en 8 kunnen gewisseld worden). Of, zonder deel 1, klarinet sextet of septet [E♭Kl. / Kl. / Kl. / Kl. / Kl. of A. Kl. / Bas . Kl. / Bas Kl.(Opt.)]. Welke instrumentatie men ook verkiest, een goede balans blijft een absolute prioriteit.
De originele transcriptie werd geschreven in opdracht van de Izumi Junior High School Band, Ome, uit Tokyo in 2009. Ze werd nadien in 2014 opnieuw bewerkt voor flexibel houtblazersensemble, op vraag van Brain Music (Bravo Music, USA).

Beschikbaarheid: Op voorraad

Prijs vanaf: € 58,35
'0'
 
Audio sample


 
Audio sample 2


 
Audio sample 3


 
Audio sample 4





Video

Product Videos